Referenties gebruiken voor je marketing. Dit zijn de toppers en floppers.

‘En wat vond je ervan?’ Toppers en floppers als het gaat om referenties. Of zijn het nou reviews?

Grote vriend & de beste student in zijn vakgebied ChatGPT zegt hierover:

Een **review** gaat over het beoordelen van een ervaring of product.
Een **referentie** is een persoonlijke aanbeveling voor een persoon, vaak voor werk- of studiegerelateerde doeleinden.

 

Zo, en vanaf hier is dit blog 100% door een mens geschreven.

 

Als het gaat om marketing en sales maak ik een combi van beiden. Want referenties zouden in de officiele benaming dus niet openbaar gebruikt worden. Maar in dit artikel doe ik dat dus wel

Wanneer ik de gemiddelde website bekijk (of dat nou van bedrijven of organisaties zijn – of van ondernemers zelf) het zit nog onvoldoende in het systeem om op terugkerende basis te vragen naar de ervaringen van de mensen waarmee je hebt gewerkt.

Die gebruik hebben gemaakt van een product, dienst, programma of service, die jullie leveren.

Staan er verouderde reviews op. 

Alsof je bij de tandarts komt, die nog een stoel en apparatuur uit 1970 op zijn website zet. Daar krijg je ook niet een prettig gevoel bij.

Zorg ervoor dat je ieder kwartaal even terugblikt. Kunnen we 1 of meer mensen vragen naar hun ervaringen.

En wat vraag je dan?

De mail met RE:XXX komt binnen op jouw vraag of Frans een review wilde schrijven. Vol verwachting open je de mail en bij de eerste zin weet je het al: ‘Leuk dat Frans de moeite heeft genomen, maar hier kan ik werkelijk niks mee in mijn marketing….

Wanneer je betere antwoorden wil, moet je betere vragen stellen.

Dus geef Frans richting en kaders, zodat zijn antwoord beter wordt.

Stel daarom deze gouden 3 vragen (aan jou de keuze om dit letterlijk zo te vragen of daar even je eigen draai aan te geven).

  1. Wat was de aanleiding om contact met mij op te nemen. Wat was het probleem?
  2. Wat is er concreet nu anders,beter sinds onze samenwerking (resultaat). Of wat was je grootste inzicht?
  3. Waarom zou je mij bij anderen aanbevelen. Of wat heb je als prettig ervaren in onze samenwerking.

Je kunt vervolgens het antwoord van Frans letterlijk gebruiken.
Maar wanneer Frans niet zo’n groot schrijf-wonder is, haal de tekst ff door Chat GPT met de vraag: maak de tekst krachtiger (eventueel korter) zodat ik deze als referentie kan gebruiken.

Recycle, recycle, recycle

En dan, dan heb je ieder kwartaal 1 of meer reviews.

Alleen maar op de website plaatsen is eeuwig zonde.

Zorg dat je deze reviews vaker gebruikt en op meerdere verschillende plekken.

  • Allemaal bij elkaar op 1 pagina (spiek gerust bij mijn voorbeeld)
  • Verspreid over verschillende pagina’s (klik hier voor een mooi voorbeeld)
  • Gebruik er een paar subtiel in offertes
  • Maak er een LinkedIn post van (heb je bijpassende foto’s vanaf de werkvloer: erbij gebruiken)
  • Zet de post vast bij Uitgelicht op LinkedIn
  • Maak er verschillende vormen van: alleen tekst, in een video, in een carroussel, in een afbeelding, etc.
  • Meesturen in een DM wanneer je in gesprek bent en je subtiel een voorbeeld case laat zien.
  • Als tussenstukjes in een BLOG die je maakt.

 

Kortom de keuze is reuze.

Plaats jij nou weleens een review op LinkedIn maar komt er niet of nauwelijks respons?

Meld je dan aan voor mijn eerstvolgend gratis webinar op dinsdag 8 oktober* van 9.30-10.30uur

Daarin staat contentcreatie centraal en specifiek: Hoe creëer ik meer bereik op LinkedIn?

Klik hier voor alle info & aanmelden

*Kun je dan niet. Meld je toch aan, dan krijg je de terugkijk-link.

 

Succes! Zet ‘m op.

Greetz Herma

 

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Referenties gebruiken voor je marketing. Dit zijn de toppers en floppers.

‘En wat vond je ervan?’ Toppers en floppers als het gaat om referenties. Of zijn het nou reviews? Grote vriend …

LEES MEER

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER