Ja maar, wij hebben gewoon geen leuke content om te delen op LinkedIn …
Ja maar, voor ons is het allemaal niet zo simpel …
Ja maar, wij hebben wel te maken met …
De redenen om vooral online onzichtbaar te blijven als bedrijf of organisatie zijn er genoeg.
Kijkjes achter de schermen laten zien – van jullie werkvloer – vraagt ook om je open op te stellen, kwetsbaar durven zijn, creativiteit, tijd en aandacht.
Alleen zijn 9 van de 10 redenen die mensen aandragen allemaal te weerleggen.
Met concrete voorbeelden van organisaties die net als zij te maken hebben met X,Y,Z en toch enorme impact maken met de content die zij op LinkedIn delen.
Al die ‘ ja maars’ willen eigenlijk iets anders zeggen.
- Ik wil het geen prioriteit geven.
- Ik zie er het belang niet van in.
- Ik ben bang voor …
- Ik ben niet zo goed in …
- Ik voel me onzeker bij …
- Ik heb er onvoldoende vertrouwen in …
Een mooi voorbeeld is het stuk: ‘Ja maar, we hebben met privacy te maken en het is zo vaak hectisch op de werkvloer.’
Deze ga ik weerleggen met een concreet voorbeeld van mijn oud collega Stijn Vullings die bij de Rooyse Wissel werkt.
De Rooyse Wissel is een centrum voor forensische psychiatrie in Oostrum, Nederland. Ze behandelen en verplegen patiënten met ernstige psychiatrische problematieken, vaak in combinatie met strafrechtelijke of civielrechtelijke maatregelen, zoals tbs. Het doel is de maatschappij veiliger te maken door patiënten op een veilige en verantwoorde manier terug te laten keren in de samenleving.
Als we het hebben over privacy en hectiek …
Stijn deelt op LinkedIn regelmatig kijkjes achter de schermen van het wel en wee bij hem op de werkvloer.
Om je door Stijn te laten inspireren:
MEER FOTO’S
Foto’s gewoon met een smartphone maken en plaats meer dan 2 foto’s bij je bericht. Zodat je een totaalbeeld kunt geven – storytelling maar dan visueel. Het is dus prima om ook een foto ertussen te zetten van de vlaaien en de koffie die klaar staat voor ontvangst van een meeting.
Door deze foto’s en ook de afwisseling in de foto’s als totaalsfeer maakt het 100% menselijk. Het is echt Stijn die je hier in tekst en beeld terugziet. Geen door AI gegenereerd bericht.
PR RADAR
Door je PR-radar uit te zetten kijk je dagelijks anders naar de dingen die er gedaan worden en gebeuren.
Wat voor jou maar heel gewoon is – het hoort bij je werk – is voor je lezer in de tijdlijn van LinkedIn een Kijkje in jullie keuken.
Wat zijn de meest bekeken pagina’s in bijvoorbeeld een glossy als Chapeau magazine?
Juist, die pagina achteraan met de foto’s waar alle aanwezigen bij de business meeting in groepjes met een glaasje of een hapje even poseren.
Mensen gluren graag bij de buren. Real life soaps (de Bauers) zijn er groot mee geworden. Je houdt ervan of je gruwelt – dat maakt niet uit.
Feit is dat dit wat mensen interesseert.
HET MOMENT ZELF
Wanneer jij of je collega’s geïnterviewd worden voor een blad, radio, tv, podcast, etc. wacht dan niet met posten tot het moment dat het live komt. Zorg dat er ook foto’s zijn van het moment dat het interview wordt gehouden.
In je bijbehorende tekst geef je al de 3 highlights weg waar het interview over ging.
Of een ander haakje: wat het interview met je persoonlijk deed of waarom je het interview tot stand kwam.
FOCUS
Wat zijn de afspraken binnen jullie organisaties met collega’s over het gebruik van foto’s. Welke collega’s willen – welke reden dan ook – absoluut niet op de foto en voor alle anderen (dan is vaak meer dan 80%) hoef je je dus niet in allerlei bochten meer te wringen.
Tip: maak vooral ook sfeerbeelden en minder volledig-in-je-face foto’s van collega’s. Daar voelen mensen zich sneller senang bij dan echt full pool in beeld.
Wil je een rondje medewerkers in beeld brengen? Zet ze ontspannen op de kiek op een leuke, aansprekende en voor henzelf vertrouwde plek in de organisatie.
Dus geen geforceerde en geposeerde foto’s allemaal voor dezelfde muur.
EIGEN VOORBEELD
Hoe zit je er zelf in? Hoe makkelijk ga jezelf even op de foto?
Stijn is zich bewust van het feit dat als hij ook foto’s erbij zet waar hij zelf op te zien is, dat mensen stoppen met scrollen en even gaan kijken.
Een van zijn berichten gaat over de opnames die RTL maakte. En waar de mensen regelmatig kregen te horen: Weg met die ***camera… Doel van de docu was: het ware verhaal te laten zien van TBS – de deur open te zetten voor een kijkje aan de andere kant en daarmee meer duiding te geven aan het werk in de TBS en het belang van het TBS-systeem.
Deze valt in de categorie ‘praat er niet over – maar laat het zien’.
Een belangrijke rode draad wanneer ik in mijn LinkedIn training het onderdeel contentcreatie behandel.
- Niet praten over goede samenwerkingen met partners, maar laat de foto’s zien van een goed overleg.
- Praat niet over jullie waardevolle resultaten. Maar laat de reviews zien van jullie klanten.
- Niet praten over de opleidingsmogelijkheden binnen jullie organisatie. Maar laat de medewerkers zien die een scholing hebben gedaan en wat daarvan voor henzelf, de organisatie en jullie doelgroep de toegevoegde waarde is.
Kortom: Zichtbaar Vakmanschap.
Ünd jezt….
Welk kijkje van jouw werk(vloer) ga jij vandaag of morgen op LinkedIn delen?
TIPS
- Volg jij een andere Nederlandse medewerker graag omdat hij of zij jou steeds weer weet te verrassen, inspireren of informeren met zijn berichten? Ik hoor graag die namen om ze podium te geven in mijn content. Zodat we van elkaar kunnen leren.
- Met LinkedIn ook (meer) aan de slag binnen jullie organisatie? Vraag vrijblijvend de infos-heet aan van mijn Incompany training: Zichtbaar Vakmanschap. Is 1 dagdeel en je kunt met max. 10 deelnemers deelnemen. Alle verdere info + prijsopgave staan op de info-sheet.
Ik Merk ook graag jullie Merk.
-Greetz, Herma