Ja maar zij hebben een hele afdeling die …
Ja maar hij heeft daar ook iedere week genoeg tijd voor …
In mijn blogs laat ik regelmatig concrete voorbeelden zien van medewerkers die LinkedIn super goed weten te gebruiken voor (persoonlijke) profilering, marketing, sales en goed werkgeverschap.
Geen borstklopperij of geroeptoeter in de rondte.
Geen dagtaak of snelle praatjes.
Nee, niets van dat alles.
Wel: Zichtbaar Vakmanschap.
Laten zien wat de toegevoegde waarde is.
Persoonlijk en ècht.
Deze keer is de bühne voor Judith Bühler.
Judith werkt bij de gemeente Sittard-Geleen en is daar wethouder Middelen, Participatie en Bestaanszekerheid.
Keer op keer weet Judith mij te verrassen met haar ongedwongen kijkjes achter de schermen, haar bijpassende teksten – die als een goed boek lezen en de eigen tone of voice die in alle posts doorklinkt.
Ik gebruik haar content dan ook met veel plezier als inspiratiebron voor deelnemers aan mijn LinkedIn training.
Nooit om te kopiëren, wel ter inspiratie.
Niet om het idee te hebben om ook meteen op dat level jezelf zichtbaar te maken.
Wel om te laten zien, wat bedoel ik met Zichtbaar Vakmanschap pur sang.
Je hoeft niet geweldig te zijn om te beginnen.
Je moet wel beginnen om geweldig te worden.
Voor Judith gelden bovendien andere doelstelling met ‘jezelf profileren’, dan in andermans geval.
Je kunt wel ingrediënten gebruiken uit de mix in content die Judith regelmatig post op LinkedIn. Juist als je medewerker bent en bij een werkgever in dienst, in plaats van ondernemer en voor je eigen marketing en sales de kijker in gaat.
Mensen doen het liefst zaken met mensen.
Een mega open deur die veel te vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. En wanneer je een paar lagen dieper kijkt in de acties die iemand doet, de daadwerkelijke snaar niet raakt.
Bij Judith is dat anders.
Zij ademt deze open deur.
In haar posts staat de mens centraal. In het plaatje en in het praatje.
Mensen doen geen zaken met een website, brochure of in dit geval een politieke partij.
Mensen kiezen voor mensen.
Laat zien wat jou jou maakt.
Wie de mensen zijn in de organisatie die er iedere dag – ieder vanuit z’n eigen functie en als schakel in het geheel – voor zorgen dat ‘het werk’ gedaan wordt voor klanten, partners, doelgroep.
Deel de beelden van het moment zelf. Niet 1 perfect plaatje, maar de sfeer die de hele setting weergeeft.
Een goed voorbeeld is het bericht met de Heemkundevereniging.
Praatje bij het plaatje
Mensen scrollen in eerste instantie lekker ongedwongen en ontspannen even door de tijdlijn (feed) van LinkedIn.
Niet om dan allerlei zware, inhoudelijke teksten beet te pakken.
Scrollen is ter ontspanning, vermaak, inspiratie of op een lekker leesbare manier educatief.
Vermijd daarom moeilijke, ellenlange verhalen.
Een hoog blablabla gehalte en een tekst die volstaat met vakjargon.
Zorg dat je tekst lekker wegleest.
Gebruik witregels, hier en daar een kopje.
Geen overkill aan emoticons. Wel om een tekst te verfraaien zodat hij beter leest of iets extra onder de aandacht wordt gemaakt.
En wil je AI (chatGPT bijvoorbeeld) gebruiken, doe het dan goed. Zorg dat de ander het 0.0 in de gaten heeft. Je eigen tone of voice erin stoppen. Dus zinnen aanpassen en aanvullen. Het is tenenkrommend de klakkeloos gekopieerde teksten en het heeft geen enkele doel om dit te doen.
Het gaat bij LinkedIn niet om afvinken van acties – zo snel mogelijk en kwantiteit – maar om het aangaan van relaties, zorgen voor verbinding. Kwaliteit.
Het gaat niet om jou
Hoe zorg je er met jouw bericht voor dat de (werk)dag van die ANDER productiever, beter, gezonder, leuker, efficiënter, slimmer, sportiever, veiliger, gezelliger of aantrekkelijker – vul maar in voor jezelf – wordt.
Vanuit jouw vakgebied, functie, branche deel je over je toegevoegde waarde voor die ander.
De scroller in de tijdlijn van LinkedIn denkt namelijk bij ieder bericht maar 1 ding: WII4M?
What’s.In.It.For.Me?
Kennen ze je al (redelijk) goed, dan stoppen ze met scrollen op basis van de herkenbaarheid die er al is – omdat ze al van je weten.
“He, wat leuk Simon…. Even kijken wat Simon te melden heeft.”
Kennen ze je nauwelijks – niet? Dan zul je direct duidelijk moeten maken wat de ander heeft aan jouw bericht. Zodat hij of zij stopt met scrollen.
Klikt op meer weergeven.
En je bericht leest.
Je foto’s bekijkt.
Je video (af)kijkt.
Laat je inspireren door deze post van Judith: Over de begroting of deze over topvrouw verkiezing 2024
PR radar uitzetten
Hoe vaker en hoe meer je aandacht hebt voor Zichtbaar Vakmanschap.
Hoe makkelijker je inspiratie krijgt voor content.
Net als met fietsen en zwemmen. Alle begin is moeilijk.
Maar door het vaker te doen, met de nadruk op DOEN, word je er beter in.
Schroom, onzekerheid en twijfel aan de kant zetten.
En er stap voor stap voor gaan.
Wanneer je jezelf na posten nog in de spiegel kunt aankijken.
Je jezelf geen giga imago-schade laat oplopen.
De ander niet schaadt in imago.
Dan kun je 9 van de 10 keer het bericht gewoon posten.
Dit bericht over de kledingkeuze en het schilderij op kantoor is een goed voorbeeld.
Met een andere bril kijken naar je dagelijks werk, omgeving en de mensen om je heen.
Ik weet zeker dat je daar iedere week 1 bericht over zou kunnen maken, dat zich perfect leent voor LinkedIn en Zichtbaar Vakmanschap.
Resumé
- Van medewerker naar medemerker is een dikke aanrader.
- Door regelmatig over je werk te posten, vergroot je je zichtbaarheid en bouw je aan je persoonlijke merk. Dit maakt je herkenbaar binnen je vakgebied en versterkt je relaties.
- Persoonlijke, authentieke posts zorgen voor meer interactie en maken het makkelijker om verbinding te maken met je netwerk. Zo breid je je contacten uit en komen er nieuwe kansen op je pad.
- Door je kennis te delen, positioneer je jezelf als expert in je vakgebied. Dit vergroot je invloed en zorgt ervoor meer waardering van jouw werk.
Grande merci aan Judith, die al zo’n lange tijd haar connecties en volgers op LinkedIn meeneemt in haar dagelijkse werk.
Heb je hier vragen over? Wil je meer weten hope & wat? Mail mij gerust, dan kan ik – al dan niet met Judith – hier antwoord op geven.
Ik Merk ook graag jouw Merk.
-Greetz, Herma
P.s. Meld je ook aan voor mijn gratis masterclass over contentcreatie op donderdag 9 januari 2025.