Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. Niet alleen ondernemers maar ook medewerkers voor wie het belangrijk is dat hun content door de doelgroep gezien wordt.

Waarbij de vraag achter de vraag minstens zo belangrijk is. Want het gaat niet alleen puur om ‘meer bereik’.

Je wilt meer bereik maar dan wel in je doelgroep.
Feit.

Anderzijds is ook het tweedegraads netwerk waardevol op LinkedIn.

Mensen met wie je 1 of meerdere (soms wel honderden) gemeenschappelijke connecties hebt.

Hoe bereik je die?
Juist, door meer bereik in je eerstegraads connecties.

Kortom aan de bak!

Een aantal praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

Meer produceren dan consumeren

Heerlijk een half uurtje doelloos scrollen en kijken naar content van anderen.

Maak vanaf vandaag je eigen dat wanneer je content van anderen consumeert je diezelfde dag nog ook zelf content maakt.

Ik leerde ooit dat voor iedere minuut dat je content consumeert. Je dubbel zelf moet produceren.

Nu haal ik dat zelf ook niet altijd  Maar het leerde mij wel om veel vaker zelf content te maken.

En nee, ik bedoel hiermee géén repost! Want ook dat is content van iemand anders, dat jij repost.

Zelf aan de bak!

Al doende leert men

Je hoeft niet super goed te zijn om te beginnen.
Maar je moet wel beginnen om super goed te worden.

Alle begin is moeilijk.

En ook nog het feit dat persoonlijke tekst, foto’s waar jezelf op staat of kijkjes achter de schermen, het veel beter doen dan duizend-in-een-dozijn-dezelfde posts maakt het niet makkelijker.

Ook alle reclame-achtige posts werken minder qua bereik.

De berichten in de categorie ‘een werkdag uit het leven van een [ functie ]’ en dan met 1 of meerdere foto’s die gewoon à la minute gemaakt zijn – alsof je als lezer erbij zit – werken.

Mensen doen het liefst zaken met mensen.
Mensen kijken graag naar anderen (Hallo, scrollen….)
Mensen willen steeds meer weten of het ‘echt’ is.
Storytelling.

Geef je lezer iets educatiefs, inspirerends mee in je bijbehorende tekst.

Want bij ieder bericht die hij in zijn tijdlijn ziet langskomen denkt ie maar 1 ding: What’s.In.It.4.Me?

Geef zelf het goede voorbeeld

Wees eens eerlijk. Hoe vaak reageer jij op andermans content die je interessant of inspirerend of grappig vond?

Zet je er dan ook een comment onder, of scroll je gewoon verder?

LinkedIn gaat om verbinding tussen mensen.
LinkedIn is een social media platform.

Hoe actiever jij je binnen je netwerk gedraagt.
Hoe beter jij werkt aan je zichtbaarheid.

Het werkt 2 kanten op.
Geen 1-richtingsverkeer van alleen maar zenden.

Vind je het tijdrovend en moeilijk om geschikte content te zien van mensen?

Maak vaker gebruik van het zoekvenster.

Je kunt daar met de filters precies die content selecteren in een aparte tijdlijn van mensen die voor jou interessant zijn.

Sla de ingestelde filters als Bookmark op en je hoeft er alleen maar op te klikken om de aangepaste tijdlijn te zijn.

Bijvoorbeeld:
Alleen maar content van medewerkers van bedrijf X, Y en Z.

Interactie

Krijgen ingeplande berichten minder bereik, is een vraag tijdens mijn training.

Het antwoord is in de dop: ‘nee’.
Maar in de praktijk: ‘vaak ja’.

Er spelen meerdere factoren, maar eentje daarvan is: inplannen betekent vaak dat mensen dan niet (snel) reageren op comments.

Wanneer mensen de tijd en moeite nemen om een reactie te plaatsen. Is het aan jou om (zo snel mogelijk) daar ook op te antwoorden.

LinkedIn is immers een computer-systeem dat draait op 0 en 1-nen

En wanneer er reacties onder een post staan en daar over en weer op gereageerd wordt, triggert dat het algoritme.

Verandering van spijs doet eten

Varieer in je content mensen!

Iedere dag dezelfde gekookte aardappel, daarvan word je op een gegeven moment ook niet meer warm van.

Dus zorg dat je je vorm qua content afwisselt.

Ga ook niet blindelings met het eerste beste ‘hype-je’ mee in de hoop van snel scoren (1 portret foto + tekst), maar blijf bij jezelf en je langere termijn.

Ja, op dit moment is de carrousel post (=document post met PDF’s) sterk.

En ook korte (Short) video’s (verticaal) zijn upcoming.

Zorg eerst dat je consistentie onder de knie hebt.
Voeg dan vaker variatie eraan toe.
En verhoog dan ook je frequentie.

Tips om je video’s makkelijk te ondertitelen en editen.

  • CapCut (op je smartphone)
  • Descript (betaald) maar wel een echte aanrader als je vaker met video’s aan de slag wilt.
  • Canva

 

Persoonlijk profiel VS bedrijfspagina

Het bereik van posts van een bedrijfspagina is nou eenmaal 9 van de 10x (veel) lager dan content van een Persoonlijjk Profiel.

Check je eigen tijdlijn maar eens.

En tel het aantal berichten dat komt van een persoonlijk profiel t.o.v. berichten van een bedrijfspagina.

En dan zie je zelf ook het verschil.

Dus ben je beheerder van de bedrijfspagina van jullie organisatie?

Aan de bak met jullie Persoonlijke Profielen!

Hulp daarbij ? Stuur mij een berichtje voor de info-sheet over de Incompany LinkedIn training ‘Van medewerker naar MedeMerkers’.

1 dagdeel – bij jullie op locatie – max. 10 deelnemers.

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER

Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen). Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van …

LEES MEER