De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS
De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie om een sterk werkgeversmerk te hebben. LinkedIn kan daarin als een tierelier werken om als werkgever een merk op te bouwen en te versterken.

Veel HR-managers onderschatten nog steeds het potentieel of weten gewoon net niet de juiste snaar te raken. In dit blog ga ik dieper in op de meerwaarde van LinkedIn voor employer branding. Oftewel: van medewerkers naar medemerkers.

MEERWAARDE

LinkedIn is niet zomaar een sociaal platform. Ik noem het altijd ‘de wondere wereld van LinkedIn’ Het is dé plek waar professionals samenkomen om te netwerken, kennis te delen, en hun carrièrekansen te verkennen.

Voor bedrijven een unieke mogelijkheid om je als werkgeversmerk op een authentieke en doeltreffende manier te presenteren aan je doelgroep. Enerzijds voor potentiële nieuwe collega’s, anderzijds als kwalitatief sterke en betrouwbare partner om mee samen te werken.

STERK BEDRIJFSPROFIEL

Een compleet en aantrekkelijk bedrijfsprofiel (jullie bedrijfspagina of Company Page) is de basis van een effectieve employer branding strategie op LinkedIn.

Door een gedetailleerde bedrijfsomschrijving, een heldere missie en visie, en een visueel aantrekkelijke en gevarieerde contentcreatie, kun je je als bedrijf of organisatie jezelf positioneren als een gewilde werkgever.

Het regelmatig updaten van dit profiel met bedrijfsnieuws, kijkjes van de werkvloer en relevante, actuele content houdt het fris en zichtbaar.

Geef volgers iedere week (iedere dag) een reden om jullie pagina met plezier te volgen.

EMPLOYEE  ADVOCACY

Medewerkers zijn de beste ambassadeurs van je organisatie. Wanneer zij actief bedrijfsnieuws delen en positieve ervaringen communiceren op LinkedIn, versterkt dit de geloofwaardigheid en aantrekkingskracht van het werkgeversmerk.

Authenticiteit is hierbij cruciaal; echte verhalen resoneren het meest bij potentiële kandidaten.

De inzet van persoonlijke pagina’s is een must. Alleen je collega’s hebben wel even inspiratie, kennis en toepassing nodig hoe ze dat het beste kunnen doen.

Faciliteer daarom in een teamtraining


CONTENT MARKETING

De brug naar de samenwerking met jouw collega’s van marketing en/of communicatie.

Bedrijven die waardevolle, relevante content delen, positioneren zichzelf als thought leaders in hun vakgebied. Dit kan in verschillende vormen, zoals artikelen, video’s of infographics.

Consistentie en diversiteit in content helpen om een bredere doelgroep aan te spreken en betrokken te houden.

Voor meer bereik, engagement en volgers moet je wel aan de bak. Het gebeurt niet zomaar. Maar eenmaal de smaak te pakken en de juiste snaar geraakt, dan is het een feestje om content te maken voor de bedrijfspagina.

Vergelijk het met een magazine. Zij bieden iedere maand (of iedere week) ook binnen een terugkerende structuur waardevolle, interessante, educatieve, leuk en afwisselende content.

INTERACTIE

LinkedIn biedt organisaties meer en meer de mogelijkheid om direct en persoonlijk met volgers te communiceren.

Snelheid, personalisatie en transparantie in deze interacties maken het verschil in het aantrekken en behouden van nieuwe volgers.

Dat hoeft zeer zeker geen dagtaak te zijn. Naast LinkedIn heb je immers nog genoeg andere acties om te doen. Ik leer jullie in mijn LinkedIn training van Medewerker naar Medemerker hoe jullie dit slim aanpakken.LINK Meer impact in minder tijd.

Weten waaraan een sterk profiel moet voldoen? Check hier kosteloos de profieloptimalisatie.

 

JA MAAR ….

Ondanks de duidelijke en vele voordelen van LinkedIn, kun je wellicht toch nog aarzelen om LinkedIn meer en beter in te zetten. Misschien denk jij ook wel ….

 

“LinkedIn is alleen voor zakelijke netwerken, niet voor employer branding.”Dit is een misvatting. LinkedIn is juist een krachtig platform voor employer branding, omdat je je als organisatie je op unieke en persoonlijke wijze presenteert aan een professioneel publiek als sterk werkgeversmerk.

“Onze medewerkers zullen niet actief genoeg zijn op LinkedIn.”
Dit hangt samen met de bedrijfscultuur. Door medewerkers aan te moedigen en hen de tools en training te geven om LinkedIn effectief te gebruiken, kunnen zij waardevolle ambassadeurs worden van jullie als werkgeversmerk.

“Het kost te veel tijd en middelen om een sterke LinkedIn-aanwezigheid op te bouwen.”
De sleutel is samenwerking met de MARCOM-afdeling. Deze collega’s hebben de expertise om doeltreffende strategieën te ontwikkelen en uit te voeren, waardoor de tijdsinvestering voor HR aanzienlijk kan worden verminderd.

MEDEMERKERS

Wanneer jullie investeren in een gezamenlijke training (bijvoorbeeld 1 dagdeel) zet je samen de koers uit en veranker je het veel beter binnen jullie organisatie.

Vraag nu vrijblijvend de complete info-sheet herma@merkjemerk.nl  aan over de Incompany LinkedIn training: van medewerkers naar medemerkers.

  • Kan al vanaf 1 dagdeel (4 uur).
  • Fysiek op jullie locatie
  • 10 deelnemers
  • Vanaf € 1295

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER

Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen). Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van …

LEES MEER