Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen).

Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van de LinkedIn Company Page (bedrijfspagina) van jullie organisatie, sta je voor de taak om niet alleen content te plaatsen, maar ook om ervoor te zorgen dat die content daadwerkelijk impact heeft.

Maar eerlijk, hoe vaak gebeurt het dat je met zorg samengestelde posts veel minder vaak wordt gezien dan dat je verwacht had. Het is super frustrerend wanneer je inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren.

De druk om engagement te creëren, het bereik te vergroten en je merk op LinkedIn te versterken, wordt steeds groter. De ‘strijdt’ om de aandacht van je doelgroep lijkt alsmaar groter te worden.

Wat je écht wilt, is dat je content resoneert met je doelgroep, dat je merk zichtbaar is en dat je strategie echt werkt. Maar hoe bereik je dat?

In deze blog deel ik precies welke content in 2024 het beste werkt voor bedrijven en organisaties op LinkedIn, zodat jij als marketing- of communicatiemedewerker meer kunt halen uit je LinkedIn-strategie.

Authenticiteit. Vertel de echte verhalen van jullie Merk (organisatie).

Authenticiteit is inmiddels een vreselijk container begrip en wordt te pas en te onpas gebruikt. Ook ik zie daar staaltjes van langskomen wat niets met authenticiteit te maken heeft, maar alleen maar gelikte praatjes en plaatjes zijn.

Het begrip op de juiste manier gebruiken is nog een hele kunst. Maar wanneer je ‘m eenmaal in de vingers hebt, heb je goud in handen.

Anno 2024 willen mensen zich verbinden met echte verhalen en persoonlijke boodschappen. Jullie publiek (doelgroep) op LinkedIn zoekt naar meer dan alleen de corporate boodschap; ze willen de mensen achter het merk (jullie bedrijf of organisatie) leren kennen.

Het probleem? Veel bedrijven durven nog steeds niet volledig authentiek te zijn op social media, uit angst voor kwetsbaarheid. Maar juist die kwetsbaarheid maakt je merk menselijk en herkenbaar.

Volgens een onderzoek van HubSpot worden persoonlijke verhalen en authentieke content 2,5 keer vaker gedeeld dan standaard bedrijfsposts. Dit betekent dat de kracht van je LinkedIn-strategie ligt in het delen van echte ervaringen, uitdagingen en successen van je medewerkers.

Van medewerkers naar MedeMerkers!

Stimuleer en faciliteer je team om persoonlijke verhalen te delen. Denk aan ervaringen op de werkvloer, successen, maar ook uitdagingen. Dit soort content trekt niet alleen de aandacht, maar zorgt voor persoonlijke verbinding met je publiek.

Bovendien zullen posts van persoonlijke pagina’s het in de meeste gevallen qua bereik en engagement ook veel beter doen. Hier kun je als bedrijfspagina vervolgens weer de vruchten van plukken.

Word een thought leader met waardevolle kennisdeling.

Niet het beste verhaal wint.
Maar het (beste) verhaal dat het beste wordt gedeeld wint.

Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat oppervlakkige content snel verdwijnt in de massa op LinkedIn. Wat werkt dan wel? Content die waarde toevoegt, diepgaande inzichten biedt en jouw organisatie positioneert als een expert in de branche.

Maar je hebt nog meer te doen dan alleen LinkedIn. Gebrek aan tijd of middelen kan het lastig maken om dergelijke content te produceren, maar de impact ervan is over de langere termijn van de allergrootste waarde.

Slim (her)gebruik van content gaat je heel veel tijd besparen.

In mijn LinkedIn training: Zichtbaar Vakmanschap leer ik de deelnemers hoe ze in minder tijd meer impactvolle content creëren.

Waardevolle content verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar versterkt ook de reputatie van jullie merk als expert binnen jullie vakgebied of branche.

Visuele content. Trek aandacht met persoonlijke beelden.

LinkedIn wordt steeds visueler. Misschien heb je het zelf al gemerkt: video’s, infographics en andere visuele content trekken veel meer aandacht dan alleen tekst.

Kanttekening. Er is geen one-size fits all manier op LinkedIn. Wat voor de ene als een tierelier qua content-vorm werkt, levert de ander veel minder resultaat op.

Het vinden van jullie tone of voice en bijbehorende beelden is er eentje van gewoon uitproberen. Waar gaat jullie doelgroep van op ‘aan’.

Niet 2 of 3 keer en het bijltje erbij neergooien. Nee, zorg dat je over langere periode met voldoende frequentie kunt meten.

Video gaat – ook op LinkedIn – de komende tijd een grotere rol spelen.

Daarnaast zien we dat de content-vorm van document post (carrousel) het ook goed doet. Mensen moeten immers klikken (engagement) om de volgende slide te zien.

Ik zie daar helaas wel heel veel slechte voorbeelden van in mijn tijdlijn. Deze posts zullen (ik kan hun statistieken natuurlijk niet zien) waarschijnlijk slecht scoren qua bereik. Dit zijn de PDF’s die eigenlijk ergens anders voor bedoeld waren (hele catalogussen zie ik voorbij komen) maar totaal ongeschikt voor LinkedIn in de originele vorm.

Maak gebruik van korte, krachtige video’s (zitten jullie in een podcast en wordt deze ook als MP4 opgenomen, haal daar de korte krachtige gedeeltes uit 1-2 minuten) en visuele content om je boodschap te versterken.

Denk aan tips, interviews, of behind-the-scenes beelden die je merk een gezicht geven.

Stimuleer engagement en vergroot betrokkenheid.

Het is een bekende frustratie: je posts worden gezien, maar er is weinig interactie. Hoe zorg je ervoor dat je publiek echt gaat reageren? Het antwoord ligt in een ander uitgangspunt.

Door jullie bedrijfspagina niet als 1-richtingsverkeer te beschouwen, maar door je (nieuwe) volgers als publiek (community) te zien ga je op een andere manier je bedrijfspagina beheren.

Hoe meer je jullie bedrijfspagina als een mens beheert (dus reageren op comments, reageren als bedrijfspagina op andere posts, etc.) hoe meer succes je boekt.

Maak vanuit dat uitgangspunt ook meer interactieve content. Polls, vragen en posts die je publiek (volgers) aanmoedigen om hun mening te delen, zorgen voor meer betrokkenheid en bieden bovendien waardevolle inzichten in wat er leeft bij je doelgroep.

Consistency is key. Bouw aan vertrouwen met regelmaat.

Je ‘bouwt aan een Chinese muur’ is een mooie metafoor voor LinkedIn.

Zeker voor de bedrijfspagina.

Een van de grootste uitdagingen als beheerder van een Company Page is het vinden van de juiste balans tussen frequentie en kwaliteit. Je weet dat consistentie belangrijk is, maar het kan moeilijk zijn om dit vol te houden zonder dat de kwaliteit van je content eronder lijdt. Toch is regelmaat essentieel om top-of-mind te blijven bij je doelgroep.

LinkedIn is geen doel op zich maar een middel.

Kwaliteit is altijd leidend en ik zal nooit het advies geven om te gaan posten om te posten.

Maar de vele bedrijfspagina’s die ik geanalyseerd heb voor mijn trainingen laten het veelal liggen op het frequent delen van eigen waardevolle content.

En blijft het bij vacatures, reposten en gekopieerde teksten van de website.

Eeuwig zonde!

Maak een realistische contentkalender die je helpt om consistent te blijven posten zonder in te boeten op kwaliteit. Maak gebruik van tools als Gemini en ChatGPT om te achterhalen wat waardevolle content is voor je doelgroep.

Nooit om te kopiëren maar om jezelf creatief aan te zwengelen in het creëren van content.

Maak 1-2 keer per maand een rondje over de werkvloer en maak foto’s en video’s van alle kijkjes achter de schermen.

Iedere dag is er goud om jullie als organisatie op persoonlijke wijze te profileren op LinkedIn. Zelf als aantrekkelijke werkgever en opdrachtgever bühne te pakken. Om zo beter Opgemerkt te worden bij je doelgroep. Sterker nog: Opgemerkt te blijven.

Merk je Merk 😉

Jullie zijn aan zet en kun je er hulp bij gebruiken? I’m all yours.

Check hier de info over mijn Incompany LinkedIn training. Daarmee verzeker je je van een optimaal gebruik van LinkedIn als marketing- of salesmiddel.

 

-Greetz, Herma  

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER

Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen). Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van …

LEES MEER