Profieloptimalisatie: Hoe maak ik mijn profiel en dat van mijn team aantrekkelijker en vindbaar?

Het belang voor bedrijven en organisaties om online zichtbaar en vindbaar te zijn (zoals op LinkedIn) is met de jaren groter en groter geworden. In de twee jaren van corona is het LinkedIn gebruik flink toegenomen. Logisch ook, we willen weten wat voor vlees we in de kuip hebben.

En als we dat fysiek niet kunnen ‘ervaren’, dan gaan we online op zoek. Is die ander betrouwbaar, capabel, matchend, ervaren, etc. Als het gaat om een mogelijk nieuwe collega en als het gaat om zaken doen vanuit commercieel oogpunt.

Dit geldt zowel voor commerciële bedrijven als voor non-profitorganisaties. Een geoptimaliseerd LinkedIn-profiel helpt niet alleen om je doelgroep te bereiken, maar ook om je autoriteit en geloofwaardigheid te vergroten.

De afgelopen jaren is de vraag naar een LinkedIn training vanuit bijvoorbeeld ‘zorg’ bij mij flink toegenomen.

Focus ligt dan niet op sales (social selling) maar om het laten zien van jouw (jullie) Vakmanschap. De programma’s, de toegevoegde waarde ervan en de problemen die ze ermee oplossen (of verminderen).

Hoe optimaliseer je je LinkedIn-profiel voor betere vindbaarheid op LinkedIn (maar ook op Google) en hoe je jouw online zichtbaarheid kunt vergroten.

Gebruik van Keywords

Het gebruik van de juiste keywords is cruciaal om je LinkedIn-profiel te optimaliseren voor Google. Denk aan termen die potentiële klanten of partners zouden gebruiken om jou of je organisatie te vinden. Plaats deze keywords strategisch in je headline (kopregel), samenvatting en werkervaring.

Optimaliseer je LinkedIn-kopregel

Je kopregel (direct onder je profielfoto) is het eerste wat mensen zien. Als je ergens een reactie op geeft, zien mensen ook altijd het eerste gedeelte van je kopregel. Maar ook bij het zoekvenster speelt je kopregel een belangrijke rol.

Maak deze pakkend en informatief. Gebruik keywords die relevant zijn voor je branche en expertise. Bijvoorbeeld, in plaats van “Manager bij Bedrijf X” kun je beter “Marketing Manager gespecialiseerd in digitale strategieën” gebruiken.


Schrijf een krachtige samenvatting (Onderdeel: Info. En in het Engels is dat ‘About me’)

Je samenvatting biedt ruimte om meer over jezelf te vertellen en jouw toegveoegde waarde binnen een organisatie (of je eigen organisatie als ZZP-er).

Gebruik hier ook de relevante keywords en zorg ervoor dat je duidelijk maakt wat jouw unieke waardepropositie is.

Maak duidelijk welke resultaten je hebt behaald en hoe deze relevant zijn voor potentiële connecties of klanten. Maak gebruik van een natuurlijke schrijfstijl, lekker leesbaar (witregels, kopjes) en vermijd jargon.

Gedetailleerde werkervaring

Beschrijf je werkervaring uitgebreid (daar vertel je over de toegevoegde waarde van jouw organisatie waar je werkt) en gebruik ook hier weer de juiste keywords.

Maak duidelijk welke resultaten jullie hebben behaald en hoe deze relevant zijn voor potentiële connecties of klanten.

Vaardigheden en aanbevelingen

Vul je vaardigheden in en zorg dat deze consistent zijn met de keywords die je gebruikt in je kopregel en samenvatting. Vraag om aanbevelingen van collega’s en partners om je profiel meer geloofwaardigheid te geven.

SOCIAL PROOF

 

"Herma is een inspirerende persoonlijkheid, je merkte bij de eerste sessie dat er hier en daar enige scepsis zat (wij zijn een elektrotechnisch installatiebedrijf). Maar dat was na die eerste sessie snel over. Ik was al een aardig actieve LinkedIn-er, maar de ‘pointes’ miste ik. Hoe vul ik ‘dit’ in, wat kan ik ‘daarmee’? We hebben dit soort sessies nodig om ons ervan te overtuigen dat het noodzaak is om het te doen, prioriteiten stellen."
Wil Paulus
EPM Maastricht

Openbaar profiel

Zorg ervoor dat je profiel openbaar is, zodat Google het kan indexeren. Dit kun je doen door naar de privacy-instellingen van LinkedIn te gaan en je profiel zichtbaar te maken voor iedereen.

Bij sommige functies is het heel begrijpelijk dat je terughoudend bent in zichtbaarheid. Bijvoorbeeld als inkoper. Zorg dat je in je Call to Action dan verwijst naar de algemene contactgegevens van de organisatie. Link naar website, een blog, apart mailadres, algemeen telefoonnummer van de organisatie.

Koppel je profiel aan je website

Link je LinkedIn-profiel aan je bedrijfswebsite en zorg ervoor dat deze ook goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit versterkt je online aanwezigheid en maakt het gemakkelijker voor mensen om je te vinden.

Maak content gezien vanuit de doelgroep

Welke vragen, problemen, frustraties ervaren zij in hun dagelijks (werk)leven, waar jij een oplossing voor hebt.

Wanneer je een functie hebt (bijvoorbeeld IT-er voor de interne ICT) die niet ‘naar buiten’ gericht is. Maak dan content over jouw toegevoegde waarde intern. Welke problemen hebben de mensen (de collega’s) waar jouw functie en bijbehorende taken een oplossing voor is.

 

Nu ook zelf verder aan de slag?
Ik heb ook nog een video-presentatie opgenomen waarin ik belangrijke onderdelen van je persoonlijke profiel behandel.

Klik hier om deze te bekijken.

Liever samen met mij aan de slag met jouw profiel. Zodat je van mij persoonlijk feedback krijgt en jouw profiel aantrekkelijk èn goed vindbaar is?

Klik hier voor de LinkedIn Zomer Boost (geldig in juli + augustus) inclusief 2x een 1 op 1 sessie met mij. 

 

-Greetz, Herma 

 

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER

Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen). Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van …

LEES MEER