Marktleider in duurzaamheid; hoe zorg je voor maximaal bereik

Jullie zijn leider in de branche wat betreft duurzaamheid. Hoe zorg je voor maximale zichtbaarheid met een onderscheidende profilering?

De meerwaarde van ‘duurzaamheid communiceren’.

Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak. Waar de een het als ‘makkelijk inkoppertje’ gebruikt voor wat snelle hap-snap marketing praatjes. Maakt de ander wel degelijk het verschil!

En juist deze tweede groep bedrijven en organisaties laten zoveel kansen onbenut met hun hun valse bescheidenheid. Door veel meer de aandacht, die zij besteden aan duurzaamheid in hun bedrijfsvoering, met regelmaat zichtbaar te maken, zouden ze veel meer impact maken.

Geen geroeptoeter van‘kijk mij eens geweldig zijn’, maar trots zijn op de impact die je maakt.

Juist alle kleine aanpassingen in de hele keten van grondstof tot eindproduct die bijdragen aan duurzaamheid zijn het waard om zichtbaar te maken.

In keuze grondstoffen.
Locatie van productie.

Welbevinden van medewekers, bijvoorbeeld op een productielocatie in het buitenland t.o.v. de anderen in jullie branche.

Transport, verpakkingen, retour-beleid.

Steeds meer klanten, partners en investeerders zoeken actief naar bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. Moeten ze wel jullie verhaal zien of horen. Niet 1 keer – maar keer op keer.
Niet als spam, maar als waardevolle inspirerende content.

Maar hoe zorg je ervoor dat jullie boodschap over duurzaamheid regelmatig op de radar komt bij je doelgroep. Zonder dat het een dagtaak op zich is.

Website, blog, interview voor vakbladen, podcasts, etc. De (online) kanalen om het duurzame bedrijfsverhaal te doen zijn anno 2024 legio.

LinkedIn als zakelijk platform vormt de spil in dit hele palet.

Juist LinkedIn is het platform om al die andere uitingen nog eens een extra boost te geven. En het is juist de LinkedIn bedrijfspagina (Company Page) die perfect is om veel vaker kortere berichten te posten.

Niet 1-3 keer per maand een bericht erop.

Pagina’s die 3-5 keer per week posten maken het verschil in impact qua zichtbaarheid.

Om als leider op dit thema een waardevol netwerk op te bouwen en kennis erover te delen. Zodat potentiële klanten (en samenwerkingspartners) naar jou vragen, in plaats van zelf te leuren langs de deuren.

Zoals bij ieder medium zijn er twijfels en sceptici. Dat is voor LinkedIn niet anders. Misschien vind je dat LinkedIn te formeel is, dat je geen tijd hebt om regelmatig te posten, of weet je niet wat je moet delen.

Daarbij ga je uit van hetgeen niet mogelijk is, moeilijk of ingewikkeld.

Feit is dat er heel veel (Nederlandse) bedrijven en organisaties zijn die LinkedIn inmiddels als marketing- en salesmiddel als onmisbare tool ervaren.

Die voor hen alle kansen en mogelijkheden biedt om hun (duurzame)bedrijfsverhaal in allerlei vormen, formats, met eigen tone of voice op de radar te krijgen bij hun doelgroep.

Geen ander platvorm biedt zakelijk zoveel mogelijkheden qua content als LinkedIn.

De crux zit erin dat je net even moet weten wat ‘de taal van LinkedIn’ is.

Want met klakkeloos die van de website, Facebook, Instagram of YouTube volgen, kom je helaas bedrogen uit.

Ik geef je vast een voorzet hoe dan wel:

  • LinkedIn is niet alleen formeel. Integendeel zelfs. De pagina’s die zich als mens profileren winnen de aandacht van de doelgroep. Deel verhalen die laten zien hoe duurzaamheid leeft binnen jullie bedrijf, van kleine initiatieven tot grote mijlpalen.

    Onthoud: “Show them, don’t tell.”

  • Plan vooruit. Eerst structuur en dan op avontuur. Dat gaat je zoveel tijd besparen! En bovendien zoveel meer opleveren. Maak een contentkalender om je posts vooruit te plannen. Niets zo tijdrovend als ze je steeds van scratch af aan eerst nog moet bedenken waarover.

    Voorbeeld: Maak een lijst van 20 concrete acties in het hele proces waaruit de aandacht voor duurzaamheid blijkt. Iedere actie moet een op zichzelf staand iets zijn. Niet: aanpassingen in ons kantoorpand. Wel: -tig zonnepanelen die zorgen voor XYZ . Concreet en anders verder opknippen in meerdere posts.

  • Begin klein. Je hoeft niet meteen met uitgebreide artikelen te komen. Begin met korte updates, foto’s en video’s van duurzame initiatieven binnen jullie organisatie. Smartphone mee en door het hele pand lopen, van ieder onderdeel (hoe klein ook) neem je een foto.

    Bij ieder plaatje komt het praatje. Ik ga de uitdaging graag met je aan door in 2 uur tijd voor een heel kwartaal posts (minimaal 20 posts) te creëren.

Strategieën voor effectieve zichtbaarheid en engagement.

Om impact te maken, moet je content opvallen en engagement genereren. Ik ga je nooit het advies geven van ‘content maken om de content’.

Kwaliteit is altijd leidend. En als dat een week betekent i.p.v. 3 posts 1 of 2 dan is dat de keuze.

In de meeste gevallen, weet ik na 100-en pagina’s gescreend te hebben, is er veel meer winst te behalen om zelf meer te produceren.

Als mens consumeren we maar al te graag andermans content. De impact maak je echter alleen als jezelf meer content maakt.

Wanneer de tijd erin gestoken is om een heel blog te schrijven.

En je ervoor kiest om dat maar 1 keer in zijn totaliteit op LinkedIn te posten, laat je het voor 80% liggen.

Want dat blog, ik neem aan dat het kwalitatief goed in elkaar steekt, biedt inhoud voor 3-5 losse posts. Hergebruik van content is dus een slimme tijdbesparende actie.

Want het idee dat al jullie LinkedIn-volgers die ene post allemaal gezien hebben, uit die illusie ga ik je snel halen. Want dat is niet zo.

Wat betreft content:

  • Maak boeiende content. Waardevol, informerend, inspirerend en een vleug entertainment. Saaie, droge kost laat je maar over aan de concurrent. Gebruik een mix van tekst, afbeeldingen en video’s om jullie (duurzaamheids) verhaal te vertellen. Visuele content trekt de aandacht.
  • Zie je volgers als een zaal vol publiek. Of beter gezegd een stadion vol mensen. Die mensen volgen jullie organisatie en willen ook iets te volgen hebben. Het liefst volgen ze de mensen binnen jullie organisatie. Laat hen daarom als vliegwiel fungeren om veel meer bereik en engagement te creëren.

    De collega’s van sales die het duurzaamheidsverhaal aan tafel over de bühne brengen, betrek ze ook in het online verhaal op LinkedIn. Evenals de productie, project- en programmamanagers. Jullie hebben er allemaal belang bij dat het verhaal onder de aandacht komt.

  • Meten is weten. Bekijk regelmatig je LinkedIn Analytics om te zien wat werkt en wat niet. Pas je strategie aan op basis van deze inzichten.


Waanzin: Steeds hetzelfde blijven doen en dan een andere resultaat verwachten. Albert Einstein.

Zo’n open deur dat je het liefst nu stopt met lezen.

Mijn screening de afgelopen jaren van honderden Company Pages en content van Persoonlijk Profielen, leert mij dat de groep die deze quote wel weet maar niet doet 80% van de LinkedIn-ers is.

Want als ik vraag naar hun (persoonlijke) doelstellingen qua zichtbaarheid dan matcht dat niet met de acties die daarvoor nodig zijn.

Dat kan zijn meer waardevolle content delen.
Dat kan ook zijn: je netwerk veel meer uitbreiden en onderhouden met de doelgroep die je voor ogen hebt.

Duurzaamheid is een reis, geen eindpunt. Door LinkedIn consistent te gebruiken als middel om dit zichtbaar te maken, zorgen jullie ervoor dat jullie organisatie gezien wordt als een leider op het gebied van duurzaamheid.

Begin vandaag nog met het delen van jullie duurzaamheidsverhaal.

Zie LinkedIn als ongelimiteerd podium om te laten zien wat jullie organisatie doet voor een duurzamere toekomst.

Stuur een mailtje om (geheel vrijblijvend) de Info-sheet te ontvangen over de Incompany LinkedIn training: Zichtbaar Vakmanschap: herma@merkjemerk.nl

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER

De kracht van LinkedIn voor employer branding: HR Managers en MARCOM een slimme combi.

Van Medewerkers naar MEDEMERKERS. De arbeidsmarkt kent zomerse oververhitte praktijken. Nog nooit was het zo essentieel voor bedrijven en organisatie …

LEES MEER

Welke content werkt voor bedrijven en organisaties het beste op LinkedIn?

Waarom jullie LinkedIn-strategie misschien niet werkt (en wat je eraan kunt doen). Elke keer weer dezelfde uitdaging: als beheerder van …

LEES MEER