Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik voor dè voetbalclub van het zuiden werkte 😉 Grapje, dat is er natuurlijk niet 1, dat zijn er 4. En alle 4 hebben ze hun eigen(aardigheden). Maar ik werkte voor de meest zuidelijk, in het bekende rood-wit. “Kom op die rooje” … MVV Maastricht dus!
In de jaren dat ik daar mede verantwoordelijk was voor alle business events heb ik een goed netwerk van (Zuid)Limburgse connecties opgebouwd.
En tot op de dag van vandaag pluk ik daar nog de vruchten van. Blijkt het dus niet ‘gewoon’ een netwerk, maar een waardevol netwerk.
Van nature ben ik nieuwsgierig van aard. Vragen stellen maar vooral het doorvragen heb ik tot een tweede natuur gemaakt.
“Be more interested than interesting”
Waardoor je veel meer over iemands business en als persoon te weten komt.
Dan alleen maar over jezelf praten, want die info ken je immers al.
Wanneer ik op een andere plek iemand spreek kan ik vaak binnen no time een haakje leggen met iemand uit mijn netwerk, waar ik interesses of expertises van weet.
Dat geef gespreksstof en herkenbaarheid.
Wat leidt tot bouwen aan vertrouwen.
En het bouwen van een krachtig netwerk is in mijn optiek van onschatbare waarde voor je marketing, vooral op de lange termijn. En als het op professioneel netwerken aankomt, is er geen beter platform dan LinkedIn.
Het andere elftal. Herken je mij nog hier tussen?
Waarom is dit allemaal zo belangrijk? Een sterk netwerk stelt je in staat relaties op te bouwen met mensen die jouw bedrijf kunnen laten groeien.
Of het nu gaat om potentiële klanten, samenwerkingspartners of toekomstige medewerkers, deze relaties vormen de kern van mond-tot-mondreclame en bieden waardevolle kansen op de lange termijn.
Vaak is namelijk het tweedegraads netwerk (de connecties van jouw connecties) zo interessant. Die bereik je middels jouw eerstegraads connecties.
Maar niet alleen jij, ook jouw collega’s.
Door jullie (persoonlijke) netwerk uit te breiden en jezelf en het bedrijf zichtbaar te maken voor de juiste mensen. Door consistente en relevante content te delen, laat je zien dat jullie een autoriteit zijn binnen jullie vakgebied en bouw je geloofwaardigheid op bij je connecties.
De basis daarbij is altijd kwaliteit.
Daar ga ik vanuit.
Blijft kwaliteit uit dan wordt de zak geld die je nodig hebt om de aantallen die aan de achterkant gillend weglopen aan de voorkant goed te maken, groter en groter. En zijn ads op een gegeven moment je laatste strohalm, want succesverhalen en persoonlijke social proof is er niet.
De komende jaren wordt het menselijke element in de marketing alleen maar belangrijker.
Waar AI vele malen sneller en ook beter onderdelen van het werk gaan overnemen.
Ga je het verschil als organisatie maken door de tijd die je wint in te zetten op persoonlijke verbinding met je doelgroep.
Verbinding = aandacht.
En aandacht maakt alles mooier.
Dus, als je serieus over het laten groeien van de zichtbaarheid van jullie organisatie is het investeren in het bouwen van een waardevol netwerk een absolute must.
En voor jou als medewerker geld; jij als professional binnen jouw vakgebied.
Alles wat je daarin offline aan acties onderneemt kun je perfect middels LinkedIn uitvergroten.
Geniet ik nog even verder van de vruchten van mijn voetbal-verleden. Want het is sowieso een dankbaar gespreksonderwerp. You love it or you hate it.
Je hebt er iets mee, vindt er iets van of hebt er helemaal niks mee.
En in dat laatste geval geldt weer: doorvragen.
Welke sport heeft jouw interesse? Of heb je andere hobby’s of vrijetijd besteding?
Op interesses kun je bij LinkedIn niet zoeken. Die bewaar je voor dat persoonlijke haakje in gesprekken.
Wel specifiek op:
- Tweedegraads netwerk
- Specifiek land, provincie en zelfs stad/gemeente
- Specifieke functies of specialisaties
Hoe beter jij aan een waardevolle 1e graads netwerk werkt, hoe succesvoller de resultaten zijn in het zoekvenster + filters van LinkedIn.
Ga ook aan de slag met het Zichtbaar maken van jullie Vakmanschap & bouw aan ijzersterke waardevolle netwerken. Lees hier alle ins & outs over de Incompany LinkedIn training bij jullie op de werkvloer. In 4 uur staat ook bij jullie een krachtige basis.