LinkedIn is een superhandige tool voor non-profitorganisaties. Het helpt je om je verhaal te vertellen, precies bij je zakelijke doelgroep die je voor ogen hebt of om samenwerkingspartners aan je te binden die je ‘missie’ steunen.
Wat maakt LinkedIn dan zo waardevol en waarom maak jij als non-profit organisatie er wellicht (nog) niet optimaal gebruik van? Plus concrete voorbeelden van organisaties die LinkedIn perfect voor zich laten werken.
Ik neem je mee in deze wondere wereld van LinkedIn.
De kracht van een LinkedIn Bedrijfspagina
Iedereen ziet wat je doet
Stel je voor dat je een megafoon hebt. Zo werkt een LinkedIn bedrijfspagina (Company Page). Het helpt je om luid en duidelijk te delen wat je organisatie doet en waarom het belangrijk is. Dit kan ervoor zorgen dat meer mensen je (persoonlijk) beter leren kennen.
Voor wie lossen jullie welk probleem op en wat is daarvan het resultaat?
Door dit centraal te stellen middels storytelling in allerlei content-vormen zorg je dat je je als organisatie op een zeer aantrekkelijke manier profileert. Vergelijk het met een magazine, die koop je ook niet om de advertenties. Maar om de verscheidenheid in content die informeert, inspireert en entertaint.
Volg de bedrijfspagina van ’s Heeren Loo maar eens en je ziet precies wat ik bedoel.
Waardevol netwerk
Als non-profit organisatie is het eens zo belangrijk om je toegevoegde waarde te laten zien en niet zomaar aan Jan en Alleman. Maar juist aan de personen die impact maken, die echt een verschil kunnen maken. Samenwerkingspartners die je optimaal wilt boeien en aan je binden.
Door slim gebruik van Persoonlijke LinkedIn profielen i.c.m. de LinkedIn bedrijfspagina kun je connecties en volgers perfect in kaart brengen. Precies tot op de persoon zelf.
Je doet namelijk geen zaken met een website, logo of brochure. Maar wel met die ene persoon binnen de organisatie. LinkedIn is hèt middel om die mensen te bereiken, waarbij het geen zaak is van ‘zoveel mogelijk verzamelen’, maar zo goed mogelijk je netwerk onderhouden en inzetten.
Iedereen betrokken houden
Er gebeurt binnen je organisatie iedere dag tientallen zaken op de werkvloer en daarbuiten die waardevol zijn om meer en vaker over te berichten. Door regelmatig updates te posten, houd je iedereen op de hoogte van jullie successen en uitdagingen.
Niet 1 of 2 keer per maand alleen maar de allergrootste highlights. Of alleen wanneer er vacatures zijn.
Nee, iedere week meerdere keren vooral die Kijkjes achter de schermen. Zodat jullie organisatie een Menselijke Smoel begint te krijgen.
Volg de bedrijfspagina van ZOWonen of het persoonlijke LinkedIn Profiel van Ed Sabel (Politie Nederland) maar eens. Zij mixen voortdurend corporate content met de Kijkjes van de Werkvloer.
Wanneer medewerkers ook LinkedIn vaker gaan gebruiken
Van medewerkers naar medemerkers.
Persoonlijke verhalen delen
Iedereen houdt van een goed verhaal. Als je team hun werk-ervaringen deelt, maakt dit je organisatie menselijker en zorgt dit voor veel meer verbinding met je doelgroep.
Persoonlijk vs Privé
Er bestaat geen algemeen voorschrift welke content geschikt is voor LinkedIn en welke voor Facebook, Insta of TikTok. De lijn tussen wat deel je waar is flinterdun.
Waar de een meteen begint te gillen:’ dat is iets voor Facebook.
Heeft de ander er minder moeite mee.
Als metafoor:
Ik deel een foto van mijn hond deze ochtend die zijn brokjes aan het eten is, met iets van tekst als: ‘de werkweek is weer begonnen’.
Scoort heel hoog in de categorie: privé.
Ik deel een foto van mijzelf (ik ben werkzaam bij een producent van hondenvoeding) met mijn hond, die z’n brokjes eet. Tekst gaat meer over: “Ook Max moet aan een ochtendroutine geloven. De strikt gereguleerde porties zijn afgestemd op zijn specifieke behoeften. Nu de honden-jaren voor Max beginnen te tellen is het nog belangrijker dat we op zijn voeding letten. Daarom … etc. etc ‘
Scoort heel hoog in de categorie: persoonlijk & storytelling.
Het is uiteraard altijd aan jezelf hoe persoonlijk je het maakt. Dat is jouw tone of voice!
Maar dat persoonlijk & storytelling werkt, dat is inmiddels ruimschoots bewezen vanuit onderzoek naar 1000-en posts op LinkedIn.
Bekijk Het LinkedIn profiel van Ahmed Marcoush (burgemeester van Arnhem) maar eens. Dan zie je legio voorbeelden van persoonlijke content. En niks geen hoog Facebook-gehalte aan.
Bereik en engagement
Elke medewerker heeft zijn eigen eerstegraads en tweedegraads connecties. Als zij over je organisatie praten, horen nog veel meer mensen over jullie geweldige werk.
Het vertrouwen, engagement en bereik van content dat afkomstig is van Persoonlijke Profielen i.p.v. bedrijfspagina’s wordt nou eenmaal als betrouwbaarder ervaren, is beter en meer.
En je hebt ze allebei nodig. En consistent waardevolle content middels de Company Page èn de content afkomstig van Persoonlijke Profielen van je MedeMerkers.
Laat zien wat je weet
Als je medewerkers hun kennis delen, laat dit zien hoe deskundig je organisatie is. Dit bouwt vertrouwen op en maakt indruk. Thought leadership in optima forma.
Alleen hebben veel medewerkers hier wel wat hulp, kennis en vertrouwen bij nodig om hier veel meer op in te zetten.
Komen we meteen op het laatste stuk. Ondanks al deze voordelen, springen sommige non-profits niet op de LinkedIn-trein. Waarom niet?
Tijd en middelen
Soms voelt het alsof er nooit genoeg uren in een dag zijn, vooral in een non-profit. Het opzetten en onderhouden van een LinkedIn-pagina kan als een grote klus lijken.
Weet niet hoe
LinkedIn kan overweldigend zijn. Waar begin je? Wat moet je posten? Het is makkelijk om te denken dat het te moeilijk is.
Bang voor het onbekende
Vooral als je niet zeker weet wat het oplevert of waar het toe kan leiden.
Moeite met het vinden van content
“Wat moeten we delen?” is een vraag die veel organisaties zich stellen. Het vinden van interessante en relevante content kan uitdagend zijn.
MedeMerkers
Rekening houden met onbekend, ook nog heel veel andere taken om te doen en ‘spannend’, vraagt dus om begeleiding.
Medewerkers middels training of een workshop kennis en inspiratie op te laten doen.
Door stap voor stap te beginnen begrijp je hoe LinkedIn werkt, krijgen medewerkers vertrouwen en gaan ze de kracht van LinkedIn benutten.
Ik heb de afgelopen tijd meerdere non-profit organisaties begeleid in de wondere wereld van LinkedIn.
Lees hier hun ervaringen en de info over een workshop LinkedIn voor medewerkers binnen een non-profit organisatie.