Van Medewerkers naar MedeMerkers. Wanneer ik LinkedIn training geef bij bedrijven en organisaties sluiten steeds vaker ook andere collega’s aan dan alleen marketing, communicatie en sales. Sterker nog, ik raad dat vooral ook aan. Sommige collega’s blijken namelijk echte pareltjes te zijn in het fungeren als online visitekaartje voor de organisatie en voor zichzelf.
Inzetten op deze collega’s als influencers heeft veel positieve impact, vooral als het gaat om het bereiken van een groot en authentiek publiek op platforms zoals LinkedIn. Ik leg je graag uit waarom:
Verhoogde geloofwaardigheid en vertrouwen
Content gedeeld door ‘gewone’ mensen, zoals medewerkers, wordt over het algemeen als betrouwbaarder beschouwd dan content die rechtstreeks door merken (bedrijven en organisaties) wordt gedeeld. Mensen (en zeker de jongere generaties) hebben gewoonweg meer vertrouwen in de aanbevelingen van personen die zij als gelijken zien dan in traditionele advertenties of merkcontent. Of mensen die indirect deel uit maken van hun eerstegraads netwerk.
Groter bereik en engagement
LinkedIn onderzoeken tonen aan dat slechts 3% van de medewerkers bedrijfsgerelateerde content deelt, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 30% meer likes, shares en reacties op berichten. Dit toont het potentieel aan van medewerkers om het bereik en engagement van je content significant te vergroten.
‘Mensen doen het liefst zaken met …’ Juist 😉
Berichten afkomstig van persoonlijke LinkedIn accounts hebben bovendien voorrang in de tijdlijn (feed) van LinkedIn. T.o.v. berichten die geplaatst zijn vanuit een bedrijfspgaina (Company Page).
Persoonlijke en professionele groei voor medewerkers
Wanneer medewerkers influencers worden, niet alleen op micro-niveau maar ook als experts binnen hun vakgebied, draagt dit bij aan de groei van hun eigen netwerken en ‘personal brands’. Dit kan leiden tot nieuwe carrièrekansen en waardevolle leerervaringen die ze weer kunnen inzetten in hun huidige en toekomstige rollen binnen de organisatie.
Wanneer er waardevolle bedrijfscontent is, kunnen zij hierover in hun eigen tone of voice middels hun eigen profiel over berichten. Niet reposten, maar een eigen bericht maken. Om zo direct de doelgroep te bereiken.
Kostenbesparing & duurzaam implementeren
In tegenstelling tot externe influencers, die vaak hoge vergoedingen vragen, maken medewerkers al deel uit van je loonlijst. Dit maakt het gebruik van medewerkers als influencers een kosteneffectieve strategie, zonder het risico op conflicten in visie en waarden, wat kan voorkomen bij samenwerkingen met externe partijen. Door medewerkers te faciliteren, kennis en inspiratie op te laten doen middels workshops of trainingen worden ze beter en vaardiger.
Positieve Impact op Werving en Selectie
Door medewerkers als corporate influencers in te zetten, laat je jezelf als werkgever op een veel persoonlijker manier zien dan de bekende .PDF’s. Maar bericht niet alleen over jullie werkvloer op het moment dat er een vacature is. Laat het hele jaar door kijkjes van de werkvloer zien, medewerkers in hun natuurlijke werk-habitat. Wat maakt het werken bij jullie leuker, interessant, bijzonder, prettig, aangenaam, spannend of gezond. Door de medewerkers vertelt en vooral ook getoond.
‘Dont’ tell them, show them.’
Meer weten over een LinkedIn training samen met jouw collega’s.
Niet alleen voor het vergroten en verbeteren van de online bedrijfsprofilering, maar vooral ook welke meerwaarde voor jou als professional heeft.
Check hier alle ins & outs: Zichtbaar Vakmanschap op LinkedIn.
Ik Merk ook graag jullie Merk.
Greetz, Herma