Meerwaarde van LinkedIn voor medewerkers

Wat heeft dat nou voor doel voor jou als medewerker: vaker zichtbaar zijn op LinkedIn. Wat schiet je er nou mee op of is het gewoon zonde van je tijd? Meer uitleg in deze Nieuwsbrief over je digitale visitekaartje, de werkgever in dit verhaal en praktische tips om je Persoonlijke Profiel beter en sneller te optimaliseren.

Actiever zijn op LinkedIn heeft verschillende voordelen. Maar eerlijk = eerlijk, het is ook belangrijk om na te denken over de tijd en moeite die je erin steekt.

VOORDELEN

LinkedIn is een platform voor professioneel netwerken. Door actief te zijn, kun je waardevolle connecties leggen met mensen in jouw branche of vakgebied.

Dit kan leiden tot nieuwe kansen, zoals banen, samenwerkingsprojecten of inzichten in je vakgebied.

Wanneer je trots bent op het werk dat je doet en er blij van wordt om nieuwe kennis op te doen, dan heb je er toch alle reden voor om dit Vakmanschap (meer) Zichtbaar te maken!

Regelmatig posten of interactie hebben op LinkedIn kan je zichtbaarheid binnen je branche dan ook aanzienlijk vergroten.

Het helpt bij het opbouwen van je persoonlijke merk, waardoor je herkenbaarder wordt voor recruiters, potentiële werkgevers, klanten of samenwerkingspartners.

Door inhoud te delen die relevant is voor je vakgebied, kun je jezelf profileren als een deskundige. Of zoals ze dat zo mooi noemen ‘thought leader’.

Middels artikelen, blogposts, case studies of updates over je professionele prestaties omvatten.

En voor iedereen die nu roept: maar ik wil niet met een hoop borstklopperij mezelf op die manier in de kijker zetten. Nee, nee, nee, dat hoeft helemaal niet. Je kunt geheel subtiel jezelf sterk en krachtig profileren, zonder dat dat als borstklopperij overkomt.

LinkedIn is niet alleen een platform om jezelf te uiten, maar ook om te leren van anderen.

Door de content van anderen te volgen en deel te nemen aan discussies, kun je waardevolle inzichten en nieuwe perspectieven opdoen.

Door slimmer het zoekvenster + filters te gebruiken, krijg je content te zien specifiek van mensen en organisaties die jij interessant vindt.

ZOEKVENSTER

Hoe kom je bij het zoekvenster + filters?

Het kan ook via je telefoon, maar ik vind dat wat ‘gepriegel’. Dus handig is gewoon via je laptop (desktop).

  • Homepagina LinkedIn.
  • Ga bovenaan met je cursor in het zoekvenster staan.
  • Klik op ENTER
  • Er klapt een heel menu op.
  • Helemaal rechts zie je ook nog ‘alle filters’.
  • Daarmee kun je nog meer opties krijgen.

Vergelijk het met Booking.com
Je kunt alle hotels in Maastricht in een lijst krijgen.
Of alleen hotels met een binnenzwembad.

Je krijg dus veel specifieker je resultaten.

DIGITALE VISITEKAARTJE

Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel professioneel is. Dit omvat een duidelijke, professionele foto, een beknopte samenvatting die je vaardigheden en ervaring benadrukt, en een volledig ingevuld profiel met relevante werkervaring en opleiding.

Belangrijk is, naast je kopregel, met name het onderdeel ‘Info’. In het Engels ‘About me’. Bij veel mensen zie ik dat onderdeel niet helemaal goed gaan, zonde!

Want dat is het onderdeel dat mensen die jouw profiel bezoeken lezen. Hoewel je het meestal geen ècht lezen kunt noemen; mensen scannen. Dat doen ze vaak van links boven en dan een beetje diagonaal-heen-en-weer naar beneden.

Wat is belangrijk:
  • Zorg dat je dit onderdeel überhaupt hebt (anders: onderdeel toevoegen).
  • Lekker leesbaar: kopjes, alinea’s, wit regels. Denk aan hoe een magazine hun teksten opmaakt.
  • In de ik-vorm schrijven.
  • Het gaat over jou, dus ga geen uitgebreide beschrijving doen van het bedrijf of organisatie. Maar wel over jouw functie en jouw toegevoegde waarde.
  • Houd deze hulp-regel in gedachte: Voor wie los je welk probleem op en wat is daarvan het resultaat. Aangevuld met hetgeen kenmerkend is voor jou.
  • Ben je echt een belabberde schrijver? Noteer dan eerst alle steekwoorden en vraag Chat GPT om hulp.

RELEVANTIE

Deel inhoud die relevant is voor je vakgebied en interesses. Dit helpt bij het aantrekken van de juiste soort connecties en verhoogt de kans dat je content wordt gewaardeerd en gedeeld.

Degene die jou in hun tijdlijn zien langskomen denken vooral: WII4M? (What’s In It For Me).

INTERACTIE

LinkedIn is bedoeld voor interactie tussen mensen. Wees niet alleen een zender van informatie.

Reageer op posts, neem deel aan discussies en feliciteer je connecties met hun professionele successen. Interactie toont je engagement en bouwt relaties op.

TER OVERWEGING

Als je merkt dat de tijd die je op LinkedIn doorbrengt niet resulteert in waardevolle connecties of kansen, is het misschien tijd om je strategie te heroverwegen.

In sommige rollen of industrieën is LinkedIn misschien niet het meest effectieve platform om je professionele doelen te bereiken.

Als je bedenkingen hebt bij het delen van professionele informatie online of als je in een zeer competitieve of gevoelige branche werkt, wil je misschien je aanwezigheid op LinkedIn beperken.

In het algemeen is een actieve aanwezigheid op LinkedIn een waardevolle investering.

Bij beroepen waarbij privacy key is, bijvoorbeeld advocaten, kun je denken dat LinkedIn not done is.

Er zijn echter legio voorbeelden van advocaten die LinkedIn subliem weten in te zetten als digitaal visitekaartje en thought leadership.

En zich niet laten tegenhouden door het stuk privacy maar hier slim een andere aanpak in te kiezen.

WERKGEVER

  • Wanneer medewerkers actief bijdragen aan de zichtbaarheid en het positieve imago van jou als werkgever via LinkedIn, zijn er verschillende manieren waarop je je waardering kan laten zien.
  • Regelmatig een persoonlijk bedankje van de manager of directie kan heel betekenisvol zijn. Dit kan mondeling, maar ook in de vorm van een handgeschreven briefje of kaart.
  • Geef LinkedIn een terugkerende plek in meetings zodat successen visueel gemaakt worden en het andere collega’s wellicht inspireert.  
  • Investeren in de kennis en vaardigheden van deze medewerkers rondom persoonlijke ontwikkeling en een zakelijke platform als LinkedIn.
  • Passen dan wellicht nieuwe verantwoordelijkheden of projecten bij deze medewerkers? Kunnen ze ook bijdragen aan de marketing- en communicatie? Een PR-team van enthousiaste en gedreven medewerkers geeft een giga boost.
  • Het opnemen van deze succesverhalen of projecten in bedrijfspublicaties, op de bedrijfswebsite of in sociale media posts van de organisatie. De # van bijvoorbeeld #werkenbij[naam organisatie] krijgt dan een heel andere invulling, dan alleen maar statische vacatures delen.
  • Betrek deze digitale visitekaartjes van de organisatie bij belangrijke projecten of werkgroepen, wat laat zien dat jullie de mening en expertise waarderen.

VERVOLG

Ben ik op mijn beurt natuurlijk heel benieuwd naar andere ideeën die ik hier niet bij heb gezet. Op welke manier wil jij dat jouw werkgever zijn waardering laat zien, wanneer jij LinkedIn regelmatig inzet?

Stuur mij jouw tips & aanvullingen:herma@merkjemerk.nl

 

Ik Merk ook graag jullie (persoonlijke) Merk.

Greetz, Herma

Klik hier voor de info over mijn Incompany LinkedIn training: Zichtbaar Vakmanschap.

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Bereik meer met jullie LinkedIn Company Page

Om goed bereik te creëren met jullie LinkedIn Company Page moet je vaak alle zeilen bijzetten. Want het bereik van …

LEES MEER

Referenties gebruiken voor je marketing. Dit zijn de toppers en floppers.

‘En wat vond je ervan?’ Toppers en floppers als het gaat om referenties. Of zijn het nou reviews? Grote vriend …

LEES MEER

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER