Deze karaktereigenschappen hebben een positieve impact op succesvol LinkedIn inzetten. Voor marketing of het profileren als thought leader binnen je vakgebied.
Empathie.
Begrijpen dat netwerken (en dat is LinkedIn: een zakelijk netwerk platform) gaat om oprechte interesse, vooral ook ‘geven’ en bereid zijn tijd en aandacht te investeren in het bouwen aan waardevolle relaties.
Dat het niet om jou gaat, maar dat het wel begint bij jou. Want communiceren vanuit de behoefte, interesses en uitdagingen van je doelgroep is anders dan vooral vanuit jezelf het verhaal vertellen. Waarbij de kans op een hoog reclame-gehalte groot is i.p.v. het creëren van relevante en boeiende content.
Authenticiteit.
Voordat je denkt: heb je er weer eentje met d’r ‘authenticiteit’…. Ik geef je concrete voorbeelden, zodat je er ook iets mee kunt. De beschrijving luidt:
‘Authenticiteit is cruciaal om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij je publiek. Mensen voelen zich meer aangetrokken tot individuen die echt zijn en persoonlijke verhalen of ervaringen delen die resoneren.’
Persoonlijke LinkedIn profielen zijn het goud qua bereik, engagement en je doelgroep bereiken. Ze hebben t.o.v. bedrijfspagina’s nou eenmaal (hallo algoritme) een veel groter bereik.
Mensen doen het liefst zaken met …. juist: mensen.
Wanneer je met enige regelmaat meer laat zien van de werkvloer, je werkdag, hetgeen je doet & meemaakt in jouw functie verbinden mensen zich met jou. Is er herkenbaarheid, zijn ze nieuwsgierig, willen ze kennis van je weten.
You love it of you hate it, maar reality shows op tv zijn niet voor niets zo populair. Nu is LinkedIn niet het platform om privé zaken te delen (daar zijn Facebook, Insta & TikTok prima voor) maar wel jouw persoonlijke zakelijke verhaal. Persoonlijk is dus iets anders dan privé!
De vorm waarin je dat doet, de tone of voice die je kiest, de beelden die je gebruikt: die keuze is aan jou. Wat jouw profilering is, kenmerkend voor jou als (werkend) mens.
Want er zijn duizenden andere HR managers, maar er is er maar eentje zoals jij! Wat kenmerkt jou?
Communicatief sterk
Niet het beste verhaal wint. Maar wie het verhaal, het beste weet te vertellen, wint.
Hoe ‘verpak’ je je verhaal op dusdanig wijze dat je doelgroep het interessant vindt, om te stoppen met scrollen. Op ‘meer weergeven’ klikt en al dan niet nog een andere interactie laat zien (like, repost, comment of je bericht opslaan). En uiteraard je blijft volgen of een connectie blijft.
Wat is dan waardevol? Dat bepaal ik niet, jij niet, maar dat bepaalt uiteindelijk je doelgroep. Zij denken bij alle berichten die ze in hun tijdlijn zien maar 1 ding: WII4M.
What’s in it for me?
En wanneer het echt niet lukt om goed je verhaal over de bühne te krijgen; gebruik dan een hulplijn. With a little help from my friends… Chat GPT.
In mijn optiek nooit om te kopiëren maar altijd om je te laten inspireren. Bijvoorbeeld:
Prompt: ‘ Mijn doelgroep zijn [HR managers ] in [ de zorg ] die [ een directie hebben die het belang van meer aandacht en budget voor het vitaliteitsbeleid niet inzien ] . Herschrijf mijn tekst zodat deze meer het probleem van de HR manager benadrukt en wat de gevolgen voor de organisatie [Tekst ].’
Prompt: ‘Oke. Geef me nog 3 verschillende varianten qua tekst.’
Laat je inspireren hoe Chat GPT het probleem, verlangen duidelijk maakt in zijn teksten.
Deskundigheid
Aansluitend op het vorige punt van ‘het beste verhaal’. De basis is altijd kwaliteit. Ik mag ervan uitgaan dat jij je vakgebied volstaat. Alleen degene die gelooft in een ‘leven lang leren’ maakt wel degelijk het verschil.
Combineer dat met het zichtbaar maken van hetgeen je (bij)leert, de nieuwe inzichten die je opdoet en het vermogen om zelf in de spiegel te kijken en daarover te vertellen, zal meer en meer gezien worden als inspirerend voorbeeld.
Lange termijn
Regelmatig waardevolle content posten en interactie aangaan met je netwerk is belangrijk om zichtbaar en relevant te blijven. Dat gaat niet over 1 nacht ijs, LinkedIn gaat over de lange termijn en is een ongoing proces. LinkedIn is geen doel op zich, maar een middel!
Vergelijk het met een fit & krachtig lijf. Dat bereik je ook niet door 6 weken als een malle iedere dag 3 uur in de sportschool te verblijven en vervolgens 3 maanden op de bank te hangen en snacks met frisdrank naar binnen te schuiven.
Netwerken
Wees geïnteresseerd en minder interessant. Stel eerst de ander vragen, luister naar het antwoord en vraag door. Zonder dat je meteen met een eigen voorbeeld komt.
Een van de meest gehoorde ‘irritaties’ bij alle liefdes tv programma’s (MAFS, B&B vol Liefde) is: hij (of zij) stelde mij eigenlijk nauwelijks een vraag of toonde niet echte interesse bij mijn antwoord.
Effectief netwerken gaat niet alleen over het uitbreiden van je connecties, maar ook over het opbouwen van betekenisvolle relaties. De ander helpen, tips geven, mensen met elkaar verbinden. Je sociale kant!
En meer waardevolle 1e graads connecties betekent ook dat de zoekfunctie van LinkedIn voor jou steeds betere resultaten geeft. En het 2e graads netwerk is middels je 1e graads netwerk dan net zo waardevol.
Aanpassingsvermogen
De digitale wereld en de trends veranderen voortdurend. Ook LinkedIn draait achter de schermen voortdurend aan de knoppen.
Wat 3 jaar geleden nog goed werkte, is nu weer achterhaalt. Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt het nou eenmaal. Is het aan jou om te kiezen op welke manier jij daar wel of niet gebruik van maakt i.p.v. je er tegen te verzetten.
‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.’
Zo kun je AI helemaal niks vinden, eng of een ver-van-je-bed-show …
Of je kijkt met een open en geïnteresseerde blik ernaar. Wat zijn voordelen en wat het gevaar?
Waar wordt het al jaren gebruikt zonder dat ik dat eigenlijk wist.
Welke positieve effecten heeft het ook? Denk aan de gezondheidszorg.
En hoe zou ik binnen mijn functie, vakgebied, doelstellingen het op mijn manier voor mij kunnen laten werken?
Want door Chat GPT sec te vragen: ‘Schrijf een tekst over bedrijfskleding in de installatietechniek’ zal niet het resultaat geven dat je voor ogen hebt.
Wanneer je leert om betere prompts te geven, zie Chat als je ultieme student die je gewoon super goed moet briefen, zal het je (werk)leven voor een deel veel sneller, makkelijker en succesvoller maken.
Beter zou in dit voorbeeld kunnen zijn:
Prompt: ‘Welke 3 vragen hebben inkopers van bedrijfskleding in de installatietechniek.’
Prompt: ‘Oke. Geef me nu 5 verschillende teksten van steeds 2000 karakaters die gaan over functionele vereisten voor bedrijfskleding in de logistiek voor de Nederlandse markt waar de inkoper meer over wil weten.’ Laat je erdoor inspireren, herschrijf de tekst met jouw tone of voice èn jouw expertise.
Zichtbaar Vakmanschap!
Meer weten over de Incompany LinkedIn training die ik hierover geef? Lees hier de ins & outs van deze training die 1 dagdeel duurt bij jou op locatie.
Ik Merk ook graag jouw (persoonlijk) Merk!
Greetz, Herma