Welke content kan ik als medewerker het beste posten op LinkedIn?

Carin stelde mij de vraag: ‘Welke waardevolle content kan ik als medewerker posten? Ik doe gewoon te weinig met LinkedIn en wil daar verandering in brengen.’

Regelmatig maak ik een rondje langs mijn LinkedIn connecties, volgers en inmiddels ook abonnees van mijn LinkedIn nieuwsbrief. Ik vraag ze naar input voor content, zodat ik waardevolle content blijf maken waar mijn doelgroep op zit te wachten.

Heb jij ook een (specifieke) LinkedIn vraag, stuur mij jouw vraag: herma@merkjemerk.nl

Dan nu terug naar de vraag van Carin.

Het is anno 2024 gewoon super slim om als medewerker LinkedIn vaker en beter te gaan gebruiken. Mocht je nog twijfelen, ik heb een aantal redenen vast op een rijtje gezet.

Professionele zichtbaarheid en personal branding. Het regelmatig delen van waardevolle content kan je zichtbaarheid binnen je industrie of vakgebied vergroten. Dit helpt bij het opbouwen en versterken van je persoonlijke merk, waardoor je wordt gezien als een thought leader of expert in je veld.

Netwerkontwikkeling en -onderhoud. LinkedIn biedt een platform om niet alleen te netwerken met collega’s, maar ook met andere professionals buiten je directe werkomgeving. Dit kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen, partnerschappen, of zelfs talentwerving.

Marktinzichten en trends. Door actief te zijn op LinkedIn en de inhoud van anderen te volgen, kun je op de hoogte blijven van de nieuwste trends, technologieën en best practices binnen je sector.

Vind je jouw tijdlijn veel van hetzelfde of niet interessant? LinkedIn werkt op basis van jouw acties (likes, meer weergeven knop, kliks, reacties, reposts, etc.) De sleutel ligt dus bij jezelf. In mijn training besteed ik uitgebreid aandacht aan het creëren van een betere tijdlijn, omdat dit een veel gehoorde ‘irritatie’ is.

Talentwerving en -behoud. LinkedIn is een krachtig hulpmiddel voor het identificeren en aantrekken van talent. Door jullie bedrijf en cultuur zichtbaar te maken via content en updates, kun je de interesse wekken van potentiële kandidaten en hen motiveren om voor je organisatie te willen werken.

Persoonlijke profielen van medewerkers (die van jou dus) zijn van onschatbare waarde qua bereik en engagement. Uit de nieuwste onderzoekresultaten zien we dat het bereik van bedrijfspagina’s verder is afgenomen en de inzet van persoonlijke profielen nog belangrijker is geworden om de doelgroep te bereiken.

Maar hoe doe je dat als medewerker? Daarover verderop meer praktische tips.

Zakelijke ontwikkeling en sales. LinkedIn is een perfect middel om potentiële klanten of partners te identificeren en met hen in contact te komen. Door de zoekfunctie te gebruiken, kun je gericht zoeken naar individuen of organisaties die passen bij je zakelijke doelen.

Dat is dus heel iets anders dan doelloos scrollen en andermans content consumeren. Het slim gebruik van de zoekfunctie en bijbehorende filters is het onderdeel van mijn Incompany LinkedIn training ‘Zichtbaar Vakmanschap’ waarbij er altijd voor de deelnemers een hele nieuwe wereld van mogelijkheden opengaat.

Ja, maar ….

  • Tijdsgebrek Ik heb al zo’n drukke agenda, de balans tussen werk en persoonlijke verplichtingen is een uitdaging. Het vinden van tijd om kwalitatief waardevolle content te creëren en te delen is makkelijker gezegd dan gedaan.

  • Is het wel goed genoeg? Ik twijfel soms om mijn inzichten en successen te delen uit angst niet goed genoeg te zijn of niet te voldoen aan de verwachtingen.

  • Negatieve reacties Ik ben toch terughoudend om zichtbaarder te worden, zoals op LinkedIn, vanwege privacyoverwegingen of negatieve reacties.

  • Ik hoef niet zo nodig in beeld Ik heb een hekel aan dat geroeptoeter en borstklopperij.

  • Wie zit daar nou op te wachten? Onzekerheid over de relevantie of het nut van de content die je wilt delen. Je vraagt je af of jouw bijdragen wel zullen resoneren met je netwerk of als waardevol zullen worden gezien.

  • Het gevolg … Het delen van meningen of inzichten en welke reacties dat kan oproepen. Vooral onderwerpen die gevoelig liggen of voor verdeeldheid kunnen zorgen.

  • Wat wel en wat niet? Onzekerheden over frequentie, toon, format, en de aard van de content die het beste past bij je professionele imago en doelen.

Genoeg bezwaren om te overwinnen. Begin daarom klein, stap voor stap. Wanneer zelf content maken nog een brug te ver is, begin dan met vaker een reactie te geven onder andermans content die je waardevol vond ipv doorscrollen.

Wil je wel doorpakken? Een aantal praktische acties, kies wat bij jou past.

Plan contentcreatie in.

Reserveer LinkedIn-tijd. Niet om te scrollen maar om gerichte acties te doen die bijdragen!

Plan dus specifieke tijden in je agenda voor het nadenken over en creëren van content. Dit kan variëren van enkele minuten per dag tot een uur per week, afhankelijk van je week en doelen.

Plan de beschikbare tijd: 20 minuten om een bericht te maken. Je zult zien dat je veel sneller werkt dan wanneer je er geen tijd aan koppelt.

Gebruik content-templates.

Net als een magazine, die heeft ook terugkerende rubrieken waarvan ze alleen de inhoud veranderen. Dat kun jij ook. Maak gebruik van rubrieken voor posts, zoals een kijkje vanaf de werkvloer, een collega/partner waar je vaak mee samenwerkt, een scholing/training die je volgt (kan ook een boek, vaktijdschrijft, podcast, etc. zijn), een bedrijfsontwikkeling.

Deel je successen en leerervaringen.

Begin met het delen van persoonlijke successen, projecthoogtepunten, of leerervaringen. Dit kan anderen inspireren en je zichtbaarheid als expert vergroten zonder dat je diepgaande originele content hoeft te creëren. Storytelling 😉

Bouw voort op bestaande content.

Reageer op, deel, of voeg een persoonlijke draai toe aan bestaande content van anderen binnen je netwerk of industrie. Dit kan een minder tijdrovende manier zijn om betrokken te raken en zichtbaar te zijn.

1+1 = 3

Vorm een groepje met vertrouwde collega’s waar je contentideeën en -ontwerpen kunt delen en feedback kunt krijgen voordat je ze openbaar maakt.

Begin klein.

Je hoeft niet meteen lange artikelen of diepgaande analyses te delen. Begin met korte posts, commentaren of het delen van interessante artikelen met een persoonlijke noot.

Variatie.

Overweeg het gebruik van afbeeldingen of korte video’s om je berichten aantrekkelijker te maken en minder afhankelijk te zijn van lange tekstuele content. Vraag ook de hulp van collega’s die met gemak video maken.

En maak foto’s van de werkvloer gewoon met je smartphone. Het èchte werk doet het veel beter dan prachtig gestylde plaatjes (hoog reclame gehalte).

Focus op kwaliteit boven kwantiteit.

Maak content wanneer je iets waardevols te zeggen hebt, in plaats van te proberen aan een strikte frequentie te voldoen. Dit kan helpen de druk te verminderen en de kwaliteit van je bijdragen te verhogen.

 Laat je inspireren.

Volg anderen in je vakgebied die actief zijn op LinkedIn. Let op hoe zij communiceren en engage met hun content om ideeën en inspiratie op te doen. Deze 3 content-toppers heb ik vast voor je geselecteerd:

Beetje hulp nodig? 

Wil jij (samen met 1 of meerdere collega’s) aan de slag met LinkedIn?

Mijn Incompany training: Zichtbaar Vakmanschap sluit hier naadloos op aan.

Waarbij we samen vooraf afspreken waar de focus op moet liggen:

  • LinkedIn als marketingmiddel (vanwege de commerciële opdracht die jullie ook hebben) of

  • LinkedIn meer voor Employer branding (hoe gebruik je LinkedIn persoonlijk en/of als medewerker).

Check hier alle info over de training.

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Bereik meer met jullie LinkedIn Company Page

Om goed bereik te creëren met jullie LinkedIn Company Page moet je vaak alle zeilen bijzetten. Want het bereik van …

LEES MEER

Referenties gebruiken voor je marketing. Dit zijn de toppers en floppers.

‘En wat vond je ervan?’ Toppers en floppers als het gaat om referenties. Of zijn het nou reviews? Grote vriend …

LEES MEER

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten

Hoe krijg ik meer bereik met mijn LinkedIn berichten? Dit is een van de meest gestelde vraag die ik krijg. …

LEES MEER