LinkedIn is allang niet meer een platform voor het vinden van vacatures en het netwerken met collega’s. Het is uitgegroeid tot een krachtig middel voor marketing en sales. Voor marketing- en communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor het profileren van hun bedrijf.
Wist je dat er in Nederland meer dan 10 miljoen geregistreerde accounts zijn. Waarbij dagelijks zo’n 1.6 miljoen leden inloggen op LinkedIn en 5 miljoen doen dat maandelijks. Dan zijn er bovendien ruim 1 miljoen bedrijfspagina’s met een Nederlands hoofdkantoor.
Kans dat jouw doelgroep met een persoonlijk LinkedIn profiel op LinkedIn zit is dus kneiter groot! Maar hoe je jullie online zichtbaarheid op LinkedIn vergroot en verbetert en daarmee de doelgroep bereikt en betrekt, is makkelijker gezegd dan gedaan.
Het bereiken en betrekken van de doelgroep op LinkedIn, zodat de zichtbaarheid groeit is zeker een uitdaging in de huidige tijd waarin allerlei content je om de oren vliegt.
Zonder duidelijke strategie en consistentie resulteren alle inspanningen vaak onvoldoende tot gewenste resultaten. Tijdgebrek is bovendien een veel voorkomend euvel, gezien de vele andere marketing- en communicatietaken ook aandacht vragen.
Bereik en betrokkenheid:
- Plaats regelmatig waardevolle content die aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Dit kan variëren van industrienieuws en trends tot tips en inzichten uit je eigen ervaring.
Je (specifieke) doelgroep is je vertrekpunt om content te maken. Niet je eigen aanbod. Start met herkenbare problemen die zij ervaren en waar jullie de oplossing voor bieden.
Gebruik Chat GPT om in een paar seconden een perfect lijstje te krijgen van de uitdagingen die je doelgroep ervaart. Iedere uitdaging is je basis om content over te maken. Maak deze content in ‘bulk’, dat betekent dat je 1 of 2 uurtjes in je agenda reserveert om meerdere posts te schrijven. Sla ze op in word of excel (of waar jij het wilt) en post deze verspreid (dus niet alles in 1 week eruit). - Kijk vaker naar de statistieken die LinkedIn je geeft over de posts die je op jullie bedrijfspagina hebt gedeeld en op je persoonlijke LinkedIn profiel. Zodat je beter gaat begrijpen welke berichten het beste presteren en pas je strategie daar op aan. Experimenteer met verschillende soorten content en timing om te zien wat het beste werkt. Vaker doen wat werkt!
- Geef zelf het goede voorbeeld in proactief zijn. LinkedIn is geen 1-richtings verkeer van alleen maar zenden, het gaat om de conversaties die ontstaan n.a.v. content of DM’s. Reageer dus zelf ook vaker op andermans content en dan met name bij de doelgroep waar je graag op de radar bij wilt komen.
Door actief deel te nemen aan gesprekken kun je je expertise laten zien en nieuwe connecties opbouwen.
Slim om dit ook vooral met je persoonlijke profiel te doen (Mensen doen het liefst zaken met Mensen) maar dit kan sinds een tijdje ook steeds meer met de functionaliteiten die de bedrijfspagina’s bieden. - Investeer dus tijd in het bouwen van waardevolle relaties door persoonlijke berichten te sturen naar nieuwe connecties en regelmatig contact te onderhouden met bestaande connecties.
LinkedIn-tijd is dus niet doelloos scrollen en lukraak wat lezen en reageren. Nee, gericht je acties doen.
Strategie en consistentie:
- Stel een contentkalender op voor LinkedIn waarin je de structuur aanbrengt zodat je structuur hebt in de variatie qua berichten en je veel makkelijker nieuwe content kunt maken. Werk met thema’s die je terug laat komen en waar je een serie berichten van kunt maken. Dit helpt om consistentie te behouden en zorgt ervoor dat je niet vergeet te posten in drukke tijden.
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld: reviews, kijkje van de werkvloer, (nieuewe) medewerkers, etc. - Optimaliseer de persoonlijke LinkedIn profielen van de medewerkers met een functie naar buiten (marketing, communicatie, sales, project- en programmamanagers, evenals de andere leidinggevende functies) en de bedrijfspagina met relevante zoekwoorden en een pakkende beschrijving die je expertise en toegevoegde waarde benadrukt.
Een ieder is een online visitekaartje van zichzelf en van jullie als organisaties samen. - Dit leidt meteen naar de volgende slimme actie: betrek je collega’s bij je LinkedIn-strategie door hen te stimuleren om ook actief te zijn op het platform en je berichten te delen. Zo vergroot je het bereik van je content en versterk je de online aanwezigheid van je bedrijf.
Niet iedereen is hier meteen even vaardig en vertrouwd mee, help ze en faciliteer ze in trainingen om de kennis eigen te maken en het vertrouwen te krijgen. - Monitor regelmatig je LinkedIn-analytics om de voortgang van je strategie te meten en te identificeren wat wel en niet werkt. Pas je aanpak aan op basis van deze inzichten om continu te blijven verbeteren.
Maak de resultaten zichtbaar en deel dit met collega’s. Zodat een ieder het belang van waardevolle content ziet en de positieve effecten wanneer LinkedIn met de juiste content visueel en tekstueel wordt gedeeld.
Tijdgebrek en specifieke kennis:
- Maak gebruik van tools zoals LinkedIn Scheduler om je berichten vooraf te plannen, zodat je niet elke dag handmatig hoeft te posten. Dit bespaart tijd en zorgt voor consistentie in je activiteiten op LinkedIn.
De meningen qua bereik zijn er over verdeeld en ingeplande berichten zouden minder bereik hebben. Test het zelf. En een goed alternatief is hierbij Excel, om daar je teksten in het voren te zetten. Zodat je maar hoeft te kopiëren en plakken. Bijkomend voordeel, je kunt content ook eenvoudig hergebruiken. - Neem deel aan LinkedIn-trainingen en workshops, zoals die van mij 😉, om je kennis en vaardigheden op het platform te verbeteren. Investeer in jezelf en je professionele ontwikkeling om een voorsprong te behouden in een competitieve omgeving. Dat kan 1 op 1 op individuele basis of samen met (een aantal van) je collega’s.
- Maak gebruik van de diverse functies van LinkedIn, zoals de zoekfunctie en filters, om gerichter te zoeken naar potentiële klanten en connecties. Dit kan je helpen om waardevolle relaties op te bouwen en je netwerk uit te breiden.
Ik help bedrijven en organisatie smet het vergroten en verbeteren van hun online zichtbaarheid. Om de doelgroep beter te vinden & aan je te binden.
Middels de Incompany training ‘Zichtbaar Vakmanschap’ of via persoonlijke 1 op 1 training.
Stuur mij een bericht, wanneer je meer informatie wilt over deze trainingen.
Ik Merk ook graag jullie Merk!
Groeten, Herma